top of page
Writer's pictureVera Miettinen

Kun asiakas ei maksanut palkkiota

Tein viime vuonna diilin 4200 euron työstä. Asiakas oli uusi, joten pyysin palkkiosta puolet etukäteen (Kiitos pitkän linjan yrittäjä-äitini, joka aikoinaan neuvoi laskuttamaan uusilta asiakkailta etukäteen). Asiakas maksoi, tosin muutaman muistutuksen jälkeen, ja sitten kun sanoin, että työ ei etene ennen kuin puolet palkkiosta on maksettu. Tein työni sovitusti, lähetin asiakkaalle ja tämä hyväksyi sen. Meni muutama viikko, ja yritin vielä kysyä, että eikö mitään korjauksia tarvitse tehdä. Ei tarvinnut.

Tuli loppupalkkion aika ja lähetin laskun. Kun mitään ei kuulunut, kyselin asianmukaisesti palkkion perään. Asiakas vastasi, että ei aio maksaa. Sähköpostissa myös luki, että työni laatu oli huonoa. Hän oli myös kuullut tässä matkan varrella, että joku muu olisi tehnyt työn puolet halvemmalla. Lisäksi asiakas käytännössä uhkaili, että aikoo levittää minusta tietoa, etten ole hyvä työssäni. Viesti oli täysin epäammattimainen.

Oli jokseenkin selvää, että asiakas oli vain ärsyyntynyt kalliista sopimuksesta, koska joku olisi tehnyt työn halvemmalla. Asiakas taisi myös ajatella, että eihän nyt tuollainen pienyrittäjä meille mitään voi, ja että kun asiakas väittää työtä huonoksi, sitä ei tarvitse maksaa. Kaiken röyhkeyden lisäksi, kun opas lopulta painettiin, ja kun sain pdf:n käsiini, huomasin, että julkaisussa oli selkeästi käytetty tuottamaani tekstiä. Pieniä muutoksia oli kyllä tehty, tosin huonompaan suuntaan.

Pahimman tunnepuuskan jälkeen otin liiton asianajajaan yhteyttä ja kerroin tilanteesta. Onneksi, siis ONNEKSI, kuulun Journalistiliittoon. Sain selkeät ohjeet, miten voin periä palkkiota takaisin. Lähetinkin asiakkaalle asiallisen viestin, jossa perustelin, kuinka he edelleenkin ovat velvollisia maksamaan. 


Viestiin ei reagoitu mitenkään. 


Journalistiliitto otti asian kokonaan hoitaakseen ja yritti periä palkkiota takaisin. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut. Useista maksumuistutuksista ja sovittelumahdollisuuksista huolimatta asiakas ei edelleenkään suostunut maksamaan. 


Prosessi on ollut pitkä. Otin tämän työn viime vuoden heinäkuussa, ja viime vuoden lopulla asia eteni oikeuteen. Noin viikko sitten sain liiton asianajajalta viestin: Käräjäoikeus on antanut yksipuolisen tuomion, jossa xxxx on velvoitettu maksamaan sinulle 2100,00 euroa korkoineen.


Vielä kerran: Onneksi kuulun liittoon ja onneksi jäsenyyteen sisältyy myös oikeusturva. Tällaiset keissit voivat pahimmillaan viedä yrittäjältä työkyvyn, ainakin hetkellisesti, puhumattakaan taloudellisesta merkityksestä. Totta hitossa 2100 euroa on iso summa kenelle tahansa. Pystyin itse kuitenkin jatkamaan töitä heti tämän selkkauksen jälkeen, koska liitto hoiti KAIKEN puolestani. Olisin varmasti uupunut, jos olisin joutunut asiaa itse hoitamaan.


En todennäköisesti tule koskaan näkemään rahoja käräjäoikeuden päätöksestä huolimatta. Tai ehkä joskus ulosoton avulla, mutta ei tässä enää olekaan kyse rahasta. Ammattiylpeyteni koki hetkellisesti kolahduksen, ja periaatteestakin en olisi voinut jättää näin röyhkeää bisnesmaailman käytöstä huomioimatta. Työtäni saa tietenkin sanoa huonoksi, jos se sitä oikeasti on, mutta silloinkin on annettava mahdollisuus korjata. Yksi perusarvoni yrittäjänä onkin se, että työtä tehdään niin kauan, kunnes asiakas on tyytyväinen. Silloin en enää laske tunteja.


Tämä oikeuden päätös on siis suuri voitto. Toivon, ettei tämä kyseinen yritys aio enää koskaan huiputtaa yksityisyrittäjiä.




コメント


bottom of page